هرگز نخواب کوروش
  » تیسافرن

  » به نام اهورا مزدا
درباره وبلاگ
به وبلاگ رسمی افشین کامیاب فرد خوش آمدید
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

» هدفون لیدی گاگا
» از الکترونیک چقدر میدانی بیا ببین چیه الکترونیک تاریخچشو ببین
» دانلود ها 75
» هواپیمایی آسمان
»  نوشته های کوچیک من
» عنوان لینک
» برگزیده ترین وبلاگ شخصی
» کی این وبلاگ رو می بینی
» اگه قدیمی میخوای بیا اینجا
» high dream
» فیزیک پزشکی
» چشم بارانی
» پایگاه سرگرمی و تفریحی سیکا
» فقط دانلود
» به سادگی سیاسیت
» آژانس مسافرتی به آئین سیر
» dance-onmoon
» mysuperstar
» بهترین انتخاب مردم ایران
» گرافیک
» عاشقانه
» هر چیزی که تو بخوای هست
» dream castle
» YARA
» مثبت اندیشان
» {همه چی دانلود}
» آريا1+5
» تنها
» هدیش
» عجيب ولي واقعي
» یاسمن زاهد
» بایسیکل تور بابل
» گلخونه24
» harry potter
» lovely spring
» سرزمین من،آریای من
» کافه عشق
» my lovely Iran
» تاریخ ایران و جهان
» برگزیده ترین وبلاگ برای همه
» مرد شب
» عاشقانه ها
» love
» جــ ــالــ ــب
» آموزش شطرنج بابی فیشر
» دختر آریایی
» عکس و مطالب باحال
» عشق و فان ...
» پردیس و دوستانش
» هنر 7
» وبلاگ تفریحی پرشین پلاس
» دختر ایرانی
» funny girls
» عنوان لینک
» خاطرات يك رئيس جمهور
» موزیک دریا
» من و آزادی با همیم تا ابد...
» Paeezan4roshanae
» جالب و دیدنی
» شیراز دانلود | SHIRAZDL
» ضدحال
» فروشگاه نقاشی
» تک برگی در سربرگ خاطره ها
» .:ERSIAN DOWNLOAD::.
» نسل سوخته
» ورود دخترها ممنوع
» دل نوشته های یک دختر تنها
» ارزش گفتن
» ♥yourland♥
» پرورش علامه
» رسانه ی آزادی ایران
» iranianshistoryonthisday
» I will always love you
» دورترین
» کوروش پرست
» وبلاگ ما
» مطالب طنز و جالب
» HeartBreak
» کلکسیون اسکناس های ایرانی و خارجی
» دهستان دیره
» هفت کشور
» بنام خداوند مهر آفرین
» زرتشت
» ♂ ♣ عاشــقانه ها ♠ ♀
» شب تاب
» عشقانه ها
» اشک ها و لبخندها
» کیت اگزوز
» زنون قوی
» چراغ لیزری دوچرخه

به نام اهورا مزدا

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هرگز نخواب کوروش و آدرس kooroshpedia.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد
.

با تشکر





» تیسافرن

 

تیسافرن (چیثرافرنه به پارسی باستان English. Tissaphernes, Greek. Τισσαφέρνης, Persian. Ciθrafarna) (کشته شده به سال ۳۹۵ پیش از میلاد) سردار ایرانی و شهربان یا ساتراپلیدیه و کاریا (ایالات مهم آسیای صغیر واقع در ترکیه کنونی) و برادر استاتیرای یکم همسر اردشیر دوم هخامنشی بود.

دوران حکومت تیسافرن بر آسیای صغیر با تحولات مهمی در تاریخ ایران و یونان مقارن بود. این تقارن تیسافرن را به یکی از بازیگران اصلی سیاست دربار هخامنشی در بحران جانشینی داریوش دوم و نیز یکی از چهره‌های سیاسی مؤثر در جنگ‌های پلوپونزی یونان تبدیل نمود.

تیسافرن در سال ۴۱۳ پیش از میلاد توسط داریوش دوم مأمور جمع آوری خراج عقب افتاده ایونیه گردید. با توجه به نزدیکی آتن با یونانیان ایونیه و در حالی که آتن و اسپارت مشغول جنگ‌های پلوپونزی (۴۳۱ تا ۴۰۴ پیش از میلاد) بودند، تیسافرن با اسپارت متحد گردید و قسمتهایی از ایونیه را به سال ۴۱۲ پیش از میلاد تسخیر نمود. امّا تیسافرن بیش از آنکه یک جنگجو باشد یک سیاستمدار بود و به سرعت حمایت خود از اسپارت را متوقف کرد. مطابق سیاستی که تیسافرن، ظاهراً به توصیه آلسیبیاد ( آلسیبیاد شاگرد نامی سقراط و یکی از بازیگران مهم سیاسی در یونان بود که برای مدتی به دربار هخامنشی پناهنده شد) طراحی کرده بود، دولت هخامنشی همیشه از طرف ضعیفتر در جنگ‌های پلوپونزی حمایت میکرد. این سیاست موجب طولانی شدن جنگ در یونان و تضعیف مواضع دولتشهرهای یونانی در برابر امپراطوری هخامنشی میگردید. سیاست تیسافرن در قبال یونان تا سال ۴۰۸ ادامه پیدا کرد، امّا در آن سال، داریوش دوم که به پایان عمر خویش نزدیک میشد، فرزند جوانترش معروف به کورش کوچک را به ساتراپی کل آسیای صغیر و نظارت بر امور جنگ در یونان گماشت و حوزه نفوذ تیسافرن تنها به کاریا محدود گشت. کورش کوچک علناً سیاست حمایت از اسپارت را در پیش گرفت، سیاستی که بدون شک در سقوط آتن در سال ۴۰۴ و پیروزی نهایی اسپارت بی تأثیر نبوده است. تقریباً همزمان با سقوط آتن، داریوش دوم، احتمالاً در شوش درگذشت و فرزند بزرگش اردشیر دوم به تخت هخامنشی نشست. با پایان جنگ‌های پلوپونزی در یونان، کورش کوچک که اینک از دوستی فرماندهان بزرگ اسپارتی بهره مند بود، سپاه بزرگی شامل تعداد زیادی جنگجوی اجیر یونانی فراهم آورد و مقدمات حمله به شوش و گرفتن تاج و تخت از برادرش اردشیر دوم را تهیه دید.

پس از سقوط آتن رقابتی میان کورش کوچک و تیسافرن برای چیرگی بر ایونیه در گرفته بود که طی آن کورش بر بیشتر نواحی ایونیه سلطه یافت، اما تیسافرن بندر مهم میلتوس را از آن خود کرد. کورش تیسافرن را در میلتوس مورد حمله قرار داد و تیسافرن نیز اردشیر را در جریان تحرکات نظامی برادرش قرار داد. سلسله وقایعی که به دنبال این حوادث اتفاق افتادند به لشکرکشی بزرگ کورش از آسیای صغیر به سمت بین النهرین و شوش و نبرد کوناکسا (Battle of Cunaxa)(در ۷۰ کیلومتری شمال بابل بر کران غربی فرات) میان کورش کوچک و اردشیر دوم منتهی گردید. در این نبرد تیسافرن از اردشیر حمایت کرد و عملاً نبرد را فرماندهی کرد. کورش کوچک در نبرد کوناکسا کشته شد و سپاهیان اجیر یونانی به سمت یونان عقب نشینی کردند. گزنفون که در صحنه نبرد حاضر بوده شرح عقب نشینی یونانیان را در آناباز (Anabasis) به رشته تحریر آورده است.

پس از این نبرد تیسافرن که به دلیل کشتن کورش کوچک، دشمنی پروشات یا (پریزاتیس) مادر مشترک کورش و اردشیر، و نیز گروهی از درباریان هخامنشی را برای خود خریده بود، با اقتدار به مقام پیشین خود در آسیای صغیر بازگشت. تیسافرن به تنبیه شهرهای یونانی که از کورش حمایت کرده بودند، دست گشاد و اینکار به زودی به جنگ با اسپارت در سال ۳۹۹ پیش از میلاد منتهی گردید. آژزیلاس دوم پادشاه اسپارت در سال ۳۹۵ تیسافرن را در نزدیکی سارد شکست داد. این شکست موقعیت تیسافرن در دربار هخامنشی را به شدت تضعیف کرد و نهایتاً پروشات و دشمنان تیسافرن موفق شدند، اردشیر را به فروگرفتن تیسافرن راضی کنند. تیسافرن در همان سال توسط فرستاده شاه به نام تیثراستس (Tithraustes) و با همکاری آریائوس (Ariaeus) یکی از سرداران سابق کورش کوچک، در خانه شخص اخیر در شهر کولوسیا در فریگیه به قتل رسید.

ظاهراً خبر قتل تیسافرن موجی از شادی را در شهرهای یونانی برانگیخته چرا که خاطره سیاست دوگانه او در خلال جنگ‌های پلوپونزی همچنان در یونان زنده بوده است. قتل تیسافرن را شاید بتوان قدیمی تری نمونه ثبت شدهٔ الگوی رفتاری "وزیر کشی" و "نخبه کشی" در تاریخ ایران دانست.


نظرات شما عزیزان:

احسان
ساعت10:57---26 اسفند 1390
سلام دوست خوبم من از مطالبت دیدن و از اینکه از ایران عزیزمون نوشتی خوشحالم.اگه خواستی سری به وبلاگ من بزن چون دراین رابطه هست.
ارزش گفتنhttp://mayaEhsan.loxblog.com
نوروز پیام آور عشق ودوستی به تمام دنیاست من این یادگار جمشید جم را بهت تبریک میگم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





»  نوع مطلب : <-CategoryName->
»  نوشته شده در جمعه 26 اسفند 1390برچسب:, توسط افشین کامیاب فرد | لينك ثابت |

» عناوين آخرين مطالب ارسالي